Vähän hymyilyttää, kun katson yöpöydälläni olevan kirjakasan selkämyksiä. Pinosta löytyvät Yhden elämän muistot, Ne jotka jäävät, Tämän maailman tärkeimmät asiat, Säkenöivät hetket, Muista, uneksi... Haikeaa ja haaveellista, sukupolviromaaneja ja kauniita sanoja. Minulla on omat lempikirjailijani ja luen heidän teoksiaan aina uudestaan ja uudestaan. Nautin sanoista ja hiotuista virkkeistä. Ne ovat elämäni polttoainetta. Usein tarinan varsinainen juoni on toissijaista. Tärkeintä ovat yksittäiset ajatukset. Elämässä pitää olla säkenöiviä hetkiä, vaikka arki usein rullaakin toisia uria.
Oman
arkeni täyttävät tällä hetkellä lapset. Talo on täynnä
elämää. Olen keittäjäsiivoojatalonmiestuomaripoliisikauppakassi
ja välillä autokuski. Niin ja on minulla sellainen oikeakin
työpaikka. Aika usein tunnen eläväni liukuhihnalla, jonka vauhti
pysyy hallinnassa, jos kaikki osaset toimivat suunnitelmien mukaan ja
ne osaset eivät ihan aina toimi... Kertovatkohan alussa mainitsemani
kirjat juuri tällaisista tilanteista? (Tämän
maailman tärkeimmät asiat = avaimet, silmälasit, Wilma-tunnukset,
kännykkä, lukuläksy, puhtaat sukat, päiväkodin kirjautumistagi, mitä ruokaa meillä on, lukujärjestys, retkieväät, uimahousut, syntymäpäivälahja,
pesukone...)
No,
en ole huolestunut. Elämä on tällaista ja nyt on onneksi kesä ja loma.
Päätin
aloittaa kesälomani Tua Harnon matkassa. Valitsin kirjapinostani
hänen esikoisteoksensa Ne
jotka jäävät
(Otava 2013) ja voin onnellisena todeta, että epäilen vahvasti
löytäneeni uuden lempikirjailijan. Monessa kohdassa mieleeni tuli
toinen lempikirjailijani Kjell Westö.
Harnon
romaanissa Westön tapaan miljöönä on 1900-luvun Suomi, Helsinki
ja myös musiikin tarjoamat maailmat. Vaikka perhoslamppujen alta
onkin siirrytty Klaus Kurjen salonkeihin, tunnelmat ovat hyvin
samankaltaisia. Harno kertoo unelmista ja onnen etsimisestä,
rakkaudesta ja yksinäisyydestä sekä sukupuolvien välisistä
eroista ja perinnöstä, jonka ihmiset tietämättään
jälkipolvilleen jättävät.
"On
tiettyjä toistuvia elementtejä. Esimerkiksi meri, ja suljettu
huone, jossa on ikkuna. On koteja, joissa kielletään puhe, ja
koteja, joissa kielletään musiikki. On äitejä, jotka toivovat
pojastaan enemmän kuin poika voi koskaan olla.
Joskus
me kaikki erehdymme toivomaan, että rakastettumme tekisi meidät
onnelliseksi, mutta kauheinta on, kun vaadimme sitä lapsiltamme.
Luulen,
että tämä tarina alkaa naisesta, joka teki nuo molemmat virheet."
Ihmisillä
on haaveita ja Sirin haaveena 1900-luvun alun Helsingissä oli
unelmien prinssin ja ikuisen rakkauden löytäminen. Sirin perhe
omisti Klaus Kurjen ja tytön nuoruus oli jotain aivan muuta kuin muiden tuon ajan kasvattien. Hotellin salongeissa tyttö opetteli koko
nuoruutensa ajan tekemään kaiken viehättävästi ja sulokkaasti ja
samalla kutoi unelmia elämästä, joka alkaisi, kun hän astuisi
ulos silkillä ja sametilla verhoillusta lapsuudenkodistaan.
Sigrid sai prinssinsä, mutta unelman ja todellisuuden väliin jäi ihmisen mentävä railo. Näinhän se usein käy. Siri oli kuitenkin kykenemätön kohtaamaan muiden todellisuutta ja hän eristäytyi rakentamiinsa onnellisen elämän kulisseihin.
Sirin poika Poju oli äitinsä kaltainen haaveilija, mutta hänen unelmansa eivät vastanneet äidin haaveita. Siinä missä Siri eristäytyi ja kaipasi ikuista rakkautta, Poju valloitti maailmaa ja sivussa lukuisia naisia. Hänelle kaikki muu oli mahdollista paitsi asettuminen aloilleen. Poju ei ollut paha, mutta hän oli kykenemätön kohtaamaan rakkauden arkipäiväistymistä ja tavallista elämää.
Levottomia olivat myös Pojun Raimo-poika ja tämän tytär Frida, joka sukunsakirjoittajana toimi tarinan varsinaisena kertojaäänenä. Kirjan juoni rakentui siis pitkälti näiden virvatulta ajavien kulkijoiden elämänkohtaloiden kuvaamiseen, mutta minusta tärkeimpiä olivat kuitenkin ne, jotka jäivät varjoon ja paikoilleen. Mutta niinhän se on, että eivät ne rakasta, jotka lähtevät vaan ne, jotka jäävät. Lähtemällä voi aloittaa uuden elämän jossain muualla, mutta samalla jälkeen jää aina raunioita ja kärsimystä niille, jotka jäävät. Näistä henkilöistä erityisesti ihailin Hilkkaa ja Hongkongiin ankkuroitunutta Liniä. Kaiken jälkeen elämä aina jatkuu ja pienet yhteiset hetket muuttuvat arvokkaiksi muistoiksi, jotka kantavat läpi elämän. Ihminen on sopeutuvainen ja todellinen rakkaus antaa paljon anteeksi.
Sigrid sai prinssinsä, mutta unelman ja todellisuuden väliin jäi ihmisen mentävä railo. Näinhän se usein käy. Siri oli kuitenkin kykenemätön kohtaamaan muiden todellisuutta ja hän eristäytyi rakentamiinsa onnellisen elämän kulisseihin.
Sirin poika Poju oli äitinsä kaltainen haaveilija, mutta hänen unelmansa eivät vastanneet äidin haaveita. Siinä missä Siri eristäytyi ja kaipasi ikuista rakkautta, Poju valloitti maailmaa ja sivussa lukuisia naisia. Hänelle kaikki muu oli mahdollista paitsi asettuminen aloilleen. Poju ei ollut paha, mutta hän oli kykenemätön kohtaamaan rakkauden arkipäiväistymistä ja tavallista elämää.
Levottomia olivat myös Pojun Raimo-poika ja tämän tytär Frida, joka sukunsakirjoittajana toimi tarinan varsinaisena kertojaäänenä. Kirjan juoni rakentui siis pitkälti näiden virvatulta ajavien kulkijoiden elämänkohtaloiden kuvaamiseen, mutta minusta tärkeimpiä olivat kuitenkin ne, jotka jäivät varjoon ja paikoilleen. Mutta niinhän se on, että eivät ne rakasta, jotka lähtevät vaan ne, jotka jäävät. Lähtemällä voi aloittaa uuden elämän jossain muualla, mutta samalla jälkeen jää aina raunioita ja kärsimystä niille, jotka jäävät. Näistä henkilöistä erityisesti ihailin Hilkkaa ja Hongkongiin ankkuroitunutta Liniä. Kaiken jälkeen elämä aina jatkuu ja pienet yhteiset hetket muuttuvat arvokkaiksi muistoiksi, jotka kantavat läpi elämän. Ihminen on sopeutuvainen ja todellinen rakkaus antaa paljon anteeksi.
"Isäni
elämässä oli lakipiste, elämän korkea keskipäivä. Hetki,
jolloin kaikki oli kuvan täydellistä. Kauniisti meikattu
kampaajavaimo, kaksi sointuvaa lasta, himmeästi hohtava harmaa
villapuku, sen langoissa silkkiä, ja tämä kaikki on olemassa."
Kaikki eivät kestä täydellistä onnea. Minä jään odottamaan tämän kesän lakipistettä ja korkeaa keskipäivää. Onneksi nyt on vasta alkukesä!
Niin ja arvaa riemastuinko, kun Harno ainakin kahteen kertaan viittasi teoksessaan Kjell Westöhön. Hyvin on kirjailija läksynsä lukenut!
***
Ps. Poju, pidin sinusta ja ymmärsin tekojasi. Sitä, mitä teit Hilkalle Meksikossa, on minun kuitenkin hyvin vaikea antaa anteeksi. Halpamainen veto!
Minulle tämä oli kirjakevään suuri yllättäjä. Näin valmis, kiehtova, täydellisyyttä hipova ja vielä esikoisteos!
VastaaPoistaMinua kiehtovat kovasti esikoiset juuri sen takia, että ne aika usein yllättävät positiivisesti. Olen viettänyt viime ajat blogipimennossa, joten en ole sinun juttuasi Harnosta vielä lukenut. Korjaan tilanteen pikaisesti. : )
PoistaNiin muuten viittasi Westöhön, huomasin saman. <3
VastaaPoistaAikataulusta ei ole vielä tietoa, suunnitelmissa ehkä Särkänniemi tai Puuhamaa serkkujen kanssa, muuten ei mitään. Nähdäänhän!
Nähdään! Me voimme sovittaa mökkimenot teidän aikataulujen mukaan. Palaillaan vaikka perjantaina aiheeseen! Kiva!
VastaaPoistaOlen iloinen, että sinäkin pidit tästä. Minä en oikein tiennyt, mitä odottaa kun aloin lukea kirjaa pääsiäisen alla. Harno on miltei pelottavan hyvä! Ei kirja täydellinen ole, mutta luultavasti yksi tämän vuoden suurimmista suosikeistani.
VastaaPoistaSuosikeista puheen ollen: huomasitko, että Haahtelalta tulee pian uusi romaani? Ja minä aion lukea Kjell Westön tuotantoa tänä kesänä. En ole aiemmin lukenut, ajattele! Nyt Leijat Helsingin yllä on tulossa postitse.
Suloista kesää. :)
Minä olen lukenut tänä vuonna todella vähän, joten olen iloinen, että tartuin tähän.
VastaaPoistaOi, onko sinulla kaikki Westö-ihanuus vielä edessä?! Kesästäsi tulee upea. Westön tuotanto on minun karttani Helsingissä. Aina kun saavun junalla, näen Leijat Helsingin yllä ja kuljen samoja katuja kuin Missä kuljimme kerran... Minun Helsinkini on Westön Helsinki. (Aika mahtipontinen tuo "minun Helsinkini"; käyn tässä kaupungissani ehkä kerran-pari vuodessa, heh).
Suloista kesää sinullekin Katja!
Juu Katja unohdin sanoa, että tiedossa on tuo Haahtela, mutta yritän toppuutella itseäni. Viimeksi tunsin itseni jotenkin petetyksi, kun kaikki olivat lukeneet kirjan jo ennen sen "virallista" ilmestymisaikaa ja ihmisillä oli kauhea kiire kommentoida teosta, vaikka Haahtelat vaativat aikaa ja kypsyttelyä ja sopivaa välitilaa... ; ) Odotan (salaa) elokuuta ja sulkeudun silloin kaiken mahdollisen mediamaailman ulkopuolelle lukemaan, ihanaa!
VastaaPoistaJoo, koko Westön tuotanto on vasta edessäni. Mietin juuri, että ottaisinko juhannusreissulle Savoon mukaani Leijat Helsingin yllä vai Sirpa Kähkösen Hietakehdon - vai ehtisinköhän molemmat? Ehkä en, koska haluan nautiskella. :)
PoistaYmmärrän hyvin. Haahtelan kanssa ei pidä kiirehtiä. Luulen, että pidin itsekin kiirettä ja sen vuoksi en nauttinut Traumbachista ihan niin paljon kuin toivoin. Aion kyllä hankkia sen uuden heti, mutta lukea rauhassa. Mediamaailmalta suojautuminen ainakin Haahtelan osalta on hyvä idea. <3
Olin syksyllä kuuntelemassa Kähköstä Otavan kirjallisessa illassa ja hän puhui tuosta Hietakehdosta tosi kauniisti. Itse olen yrittänyt kirjaa aloitella, mutta vielä se ei ole imaissut matkaansa. Toisaalta juhannusmiljöösi on kirjan lukemiseen tietenkin täydellinen. Minäkin voisin kirjaa jatkaa Suomen suvessa noin 20 kilometriä Savon rajalta länteen.
PoistaPakkaa varulta molemmat! ; )