"Lapsensa synnyttyä hän on tajunnut erään asian. Me olemme isämme ja äitimme, jotka jatkavat elämäänsä meissä. Kuulemme sisimmässämme heidän äänensä, joka kulkee elämän ja joskus kuolemankin läpi ja sanoo, ettemme voi paeta minnekään. Se sanoo, että kaikki tiet ovat suljetut siitä hetkestä lähtien, kun on katsonut omaa lastaan silmiin. Ja että on olemassa vain kylvön aika ja sadonkorjuun aika. Ja kun ne molemmat on tehty, kierto on päättynyt. Silloin vanhempi yrittää kaikin keinoin tehdä sen ainoan asian, mikä on vielä mahdollista: siirtää muistonsa siihen ihmiseen, josta tulee oma muisti."
(Anilda Ibrahimi: Ajan riekaleita)
Täällä sitä taas ollaan: keskellä sotaa. Tällä kertaa Balkanin niemimaalla, Kosovossa ja Pristinassa. Eletään 1980-luvun loppua. Tito on kuollut ja Slobodan Milosevic julistaa serbeille, ettei kukaan lyö heitä enää. Päivä on yllättäin sama, jona 600 vuotta aikaisemmin miljoona serbiä kärsi karvaan tappion Mustarastaiden tasangolla paikassa, jossa syntyi myös legenda kostosta ja serbialaisten Serbiasta. Milosevicin julistuksesta seuraa monta sotaisaa ja julmaa vuotta, etnisiä puhdistuksia ja silmitöntä väkivaltaa. Sota raiskaa ja tappaa armoa tuntematta.
Albanialaissyntyisen Anilda Ibrahimin (s. 1972) Ajan riekaleet (Tammi 2013) on tarina kahdesta perheestä, ystävyydestä ja luottamuksesta toiseen ihmiseen mielettömän maailman pyörteissä Jugoslavian hajoamissotien aikaan. Tarinan keskiössä ovat perheiden lapset, Zlatan ja Ajkuna, jotka ovat kuin sisaruksia keskenään. Ulkomaailman silmin ongelmia aiheuttaa kuitenkin se, että Zlatan on serbi ja Ajkuna albaani eikä heidän sovi olla tekemisissä keskenään.
Nuoret tietenkin rakastuvat, mutta ympäröivä todellisuus haraa kovasti vastaan. Zlatan joutuu sotaan ja Ajkuna pakolaisleirille. Elämä vie kumpaistakin eteenpäin. Ajkuna kuitenkin tietää, että Zlatan kiertää vaikka koko maailman löytääkseen hänet, ja Ajkuna odottaa. Yhteiset hetket ovat lopulta vain ajan riekaleita, mutta muistot kantavat. Ajkunan turvana on lapsuudessa opittu vanha balladi "Aivan kuin vuodella ei olisi muita päiviä antaa", joka tuo hänelle lohtua. Kaikenlaista tapahtuu ja aika rientää ennen kuin nuoret tapaavat jälleen.
Itse en kokenut Zlatanin ja Ajkunan tarinaa niinkään rakkaus- vaan kasvutarinana. Ihmisellä on taipumus aina jotenkin selviytyä. Aina ei vuodella ole muita päiviä antaa, ja paluu menneeseen on mahdotonta, vaikka moni sellaista toivoisikin. Toisaalta vapauden voi saada vain päästämällä irti menneisyydestä. Laskut on maksettava ajallaan, eikä niitä kannata jättää jälkipolville. Vaikka kotimaa haavoittaa ja hylkää, uusi koti on mahdollista rakentaa sinne, missä ihmiset ovat ja rakastavat.
Niin no, on se rakkauskin kantava voima Ajan riekaleissa. Nuoret rakastavat toisiaan, mutta rakkautta on myös muualla. Ihmiset pitävät huolta lähimmäisestään olipa hän sitten oma puoliso, lapsi, vanhempi tai väärälle puolelle syntynyt ystävä. Serbi lupaa jotain albaaniystävälleen ja seisoo sanojensa takana. Äiti ei voi jättää lastaan, vaikka koko maailma hajoaa ympäriltä ja isä jaksaa odottaa poikansa soittoa, vaikka pojan elämästä ei mitään tietoa olisikaan. Tärkeintä vaikeissakin tilanteissa on luottamus toiseen ja lupausten pitäminen. Sellaista on rakkaus.
Ajan riekaleita avaa silmät vähän erilaiseen Eurooppaan ja lähihistoriaan. Kannattaa lukea. Täällä siirrytään seuraavaksi ensimmäisen maailmansodan raunioille. Olen nimittäin juhannusviikon viettänyt intensiivisesti herra Hemingwayn seurassa ja yrittänyt selvittää hänen sotatraumojaan ja kaikki yhden höpsön ja ihanan elokuvan tähden. Onneksi on loma!
Albanialaissyntyisen Anilda Ibrahimin (s. 1972) Ajan riekaleet (Tammi 2013) on tarina kahdesta perheestä, ystävyydestä ja luottamuksesta toiseen ihmiseen mielettömän maailman pyörteissä Jugoslavian hajoamissotien aikaan. Tarinan keskiössä ovat perheiden lapset, Zlatan ja Ajkuna, jotka ovat kuin sisaruksia keskenään. Ulkomaailman silmin ongelmia aiheuttaa kuitenkin se, että Zlatan on serbi ja Ajkuna albaani eikä heidän sovi olla tekemisissä keskenään.
Nuoret tietenkin rakastuvat, mutta ympäröivä todellisuus haraa kovasti vastaan. Zlatan joutuu sotaan ja Ajkuna pakolaisleirille. Elämä vie kumpaistakin eteenpäin. Ajkuna kuitenkin tietää, että Zlatan kiertää vaikka koko maailman löytääkseen hänet, ja Ajkuna odottaa. Yhteiset hetket ovat lopulta vain ajan riekaleita, mutta muistot kantavat. Ajkunan turvana on lapsuudessa opittu vanha balladi "Aivan kuin vuodella ei olisi muita päiviä antaa", joka tuo hänelle lohtua. Kaikenlaista tapahtuu ja aika rientää ennen kuin nuoret tapaavat jälleen.
Itse en kokenut Zlatanin ja Ajkunan tarinaa niinkään rakkaus- vaan kasvutarinana. Ihmisellä on taipumus aina jotenkin selviytyä. Aina ei vuodella ole muita päiviä antaa, ja paluu menneeseen on mahdotonta, vaikka moni sellaista toivoisikin. Toisaalta vapauden voi saada vain päästämällä irti menneisyydestä. Laskut on maksettava ajallaan, eikä niitä kannata jättää jälkipolville. Vaikka kotimaa haavoittaa ja hylkää, uusi koti on mahdollista rakentaa sinne, missä ihmiset ovat ja rakastavat.
Niin no, on se rakkauskin kantava voima Ajan riekaleissa. Nuoret rakastavat toisiaan, mutta rakkautta on myös muualla. Ihmiset pitävät huolta lähimmäisestään olipa hän sitten oma puoliso, lapsi, vanhempi tai väärälle puolelle syntynyt ystävä. Serbi lupaa jotain albaaniystävälleen ja seisoo sanojensa takana. Äiti ei voi jättää lastaan, vaikka koko maailma hajoaa ympäriltä ja isä jaksaa odottaa poikansa soittoa, vaikka pojan elämästä ei mitään tietoa olisikaan. Tärkeintä vaikeissakin tilanteissa on luottamus toiseen ja lupausten pitäminen. Sellaista on rakkaus.
Ajan riekaleita avaa silmät vähän erilaiseen Eurooppaan ja lähihistoriaan. Kannattaa lukea. Täällä siirrytään seuraavaksi ensimmäisen maailmansodan raunioille. Olen nimittäin juhannusviikon viettänyt intensiivisesti herra Hemingwayn seurassa ja yrittänyt selvittää hänen sotatraumojaan ja kaikki yhden höpsön ja ihanan elokuvan tähden. Onneksi on loma!
***
Ibrahimin kirjassa mainittiin jossain vaiheessa Serbian Euroviisuvoitto vuodelta 2007. Voittajakipale oli kaunis balladi Molitva, joka silloin meidän monstereiden jälkeen ei oikein tuntunut miltään. Olisinpa silloin tiennyt, millaisesta tuhkasta laulu nousi. Ei ihme, että koko Belgrad meni voitosta täysin sekaisin!
Oih, ehdit jo lukea tämän! Minulla on tämäkin tosiaan odottamassa vuoroaan, ja tekstisi lupaa kyllä todella hyvää. Balkanin lähihistoria kiinnostaa paljon ja siitä lukeminen on usein riipaisevan koskettavaa. Ibrahimilla taitaa myös olla taito kirjoittaa niin, ettei rakkaustarinakaan tunnu imelältä? Tämän romaanin haluan kyllä lukea pian!
VastaaPoistaJa taas kerran ihan uskomattoman kaunis kuva. Niin herkkä, ja silti voimakas. Täydelliset värit ja valo. <3
Ihanaa loman jatkoa sinne, ihana ystäväni! <3
Tämä kirja kuuluu mulla niihin lukupinossa vuoroaan odottaviin. Ibrahimin aiempi kirja ihastutti niin täydellisesti, että odotan tältä jotain samaa...
VastaaPoistaMinä pidin myös tosi paljon Ibrahimin eellisestä kirjasta, joten tämänkin haluan ehdottmasti lukea jossain vaiheessa. Vaikuttaa todella lupaavalta, ihan minun kirjaltani :).
VastaaPoistaSara, minäkin vähän pelkäsin tuota imelyyttä etukäteen, mutta turhaan. Tarina vei kyllä mennessään ja se on hyvä merkki. Kirjasta jäi haikea mutta kuitenkin hyvä olo. Jotenkin tosi vahvasti nousi pintaa se, mitä asioita pitää sanoa ääneen ja mitä on parempi unohtaa ja katsoa tulevaisuuteen. Jos Balkanin historia kiinnostaa, pidät tästä varmasti.
VastaaPoistaNiin ja tuo kukka. Tämä teos olisi ehdottomasti vaatinut valkoisia gergeroita, mutta nyt piti tyytyä suomalaisen juhannusyön kurjenpolveen.. Kaunis sekin.
Mari a, luin juttusi Punaisesta morsiamesta ja teen heti tänään varauksen siitä kirjastoon..
VastaaPoistaSamanlainen positiivinen ote elämään on myös tässä kirjassa, mutta luulen, että Riekaleet on lyyrisempi ja herkempi. Saa nähdä.
Ai niin Mari a, nyt on kyllä pakko tarttua myös tuohon Sadan vuoden yksinäisyyteen. Olen tosi monta kertaa kirjan aloittanut, mutta jospa tänä kesänä pääsisin loppuun asti.
VastaaPoistaKävin lukemassa sinunkin tekstisi Punaisesta morsiamesta Sanna ja lupaavalta vaikuttaa. Luulen, että pidät myös tästä, vaikka kirjan juttu ei maaginen realismi olekaan.
VastaaPoistaJännä huomata, miten monet tarttuvat Ibrahimin kohdalla juuri tarinaan. Olisi kiva kuulla analyyttisiä mielipiteitä myös kielestä. Itselleni jäi mielikuva, että tarina soljuu taitavasti eteenpäin ja teksti oli kauniisti kirjoitettu, mutta hiirenkorvia kirjaan ei kauheasti jäänyt, tuo seikka jäi vielä kiinnostamaan...
Tätä kirjaa en olekaan aiemmin mistään bongannut, mutta hyvin kiinnostavalta vaikuttaa. Euroopan lähihistoria kiinnostaa, joten senkin vuoksi täytyy tämä teos lukulistalle lisätä.
VastaaPoistaJonna, Tammen Keltaista tämäkin. Minä olen markkinavoimien vietävissä, sillä tein FB:ssa sen Tammen leikkimielisen testin ja tulosten mukaan olen Zlatan ja Ajkuna. Pitihän minun tietysti sitten lukea tämä kirja! ; ) No, en kyllä ole Zlatan enkä Ajkunakaan, mutta kirja oli hyvä!
VastaaPoistaKirjoitat niin hyvin, Joana, että tarttuisin kirjaan heti, jos se olisi saatavissa. Balkanin sota on niin lähihistoriaa, että luulisi ihmisten muistavan, mutta emmepä tahdo muistaakaan, että Euroopassa sodittiin vielä pari vuosikymmentä sitten. Kirjat ovat ihmisten muisti.
VastaaPoistaMinä pidin tästä paljon, mutta vieläkin enemmän Ibrahimin Punaisesta morsiamesta, joka kertoo vain Albaniasta, mutta värisyttävän maagisesti ja on ennen kaikkea naisten selivytymistarina.
VastaaPoistaElina, totta. Kirjat ovat ihmisten muisti. Toivon, että pääset nauttimaan tästä pian..
VastaaPoistaLeena, olen lukemassa Punaista morsianta ja se on kyllä upea. En malttaisi laskea kirjaa käsistäni laisinkaan. Maagisen hieno ja hykerryttävä, voi että! Tuo kommunismi vaikutti kyllä mielenkiintoisella tavalla naisten elämään...
VastaaPoistaOnneksi luin kirjat tässä järjestyksessä, sillä tuollaisen voimakkaan kirjan jälkeen lyyrisempi Ajan riekaleita ei välttämättä olisi tehnyt niin suurta vaikutusta.
Odotan tuon lukemista. Sain tuon ihan hiljattain. Mutta Jayne Anne Phillipsin Murhenäytelmä tuli eilen. Se sotkee hieman minun suunnitelmia.
VastaaPoistaUlla, minä en ole Phillipsiä koskaan lukenut, mutta Murhenäytelmä vaikuttaa mielenkiintoiselta. Jään odottamaan postaustasi! ;)
VastaaPoista